روانشناس ابراهیم رجب پور

روانشناسی بالینی

آشنایی با " افسردگی پس از زایمان "

نوشته شده توسط: ابراهیم رجب پور در ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۸
دسته بندی:  روانشناسی بالینی» افسردگی

 

ابرهای که زندگی را غمناک می کنند

آشنایی با " افسردگی پس از زایمان "  

Postnatal   depression  

  مقدمه

افسردگی پس از زایمان یکی از اختلال های  روانشناختی است که تهدیدی بر امنیت سلامت مادر ، و نوزاد و سایر افراد خانواده است و بی توجهی به این امر آن را جزو عوامل خطر برای سلامتی مادر و نوزاد قرار می دهد . افسردگی پس از زایمان یک مشکل خلقی و روانی جدی ، شایع ولی قابل درمان ، با تاثیرات گسترده بر مادر و خانواده است که بعضی از زنان پس از تولد نوزاد خود ، ان را تجربه می کنند .

افسردگی پس از زایمان چیست ؟

بچه دار شدن برای تمام زنان ، حادثه ای شگرف ، مهیج ، ترس آور ، لذت بخش و بهت آور است . آنها در روزهای اول پس از زایمان ممکن است از تغییرات مختلفی که از درون خود حس می کنند ، گیج و مبهوت شوند . افسردگی پس از زایمان به نوعی افسردگی که در برخی موارد پس از وضع حمل ، زنان را مبتلا می کند اطلاق می شود . این اختلال ، بیشتر در یک ماهه نخست پس از وضع حمل آغز می شود ، اما حتی می تواند در هر زمانی از نخستین سال پس از زایمان ، ظهورش به تعویق افتد ، همچنین ممکن است این اختلال بعد از سقط جنین و یا مرده زایی بروز کند . افسردگی پس از وضع حمل بسیار معمولی است و چیزی بین 10 تا 15 زن از هر 100 زن که وضع حمل می کنند این وضعیت را تجربه می کنند . رقم واقعی ممکن است از این هم بیشتر باشد چرا که زنان زیادی از این وضعیت رنج می برند ، اما نه  تقاضای کمک می کنند و نه درباره احساساتشان با کسی صحبت می کنند .

در بعضی موارد افسردگی پس از زایمان کوتاه مدت است ، اما در موارد دیگر با درمان نشدن ممکن است ماه ها یا حتی سال ها به طول انجامد .

انواع افسردگی پس از زایمان

1 . پژمردگی روانی  : در 70تا 80 در صد زنانی که برای نخستین بار بچه دار می شوند ، نوعی افسردگی خفیف موسوم به غم زایمان یا پژمردگی مشاهده می شود ، که طبیعی است .

این وضعیت شامل نشانه هایی مانند غم ، اضطراب ، اختلال های خواب ، بد خلقی ، گریه و درگیری شدید فکری است  که معمولا در اولین روزهای پس از زایمان آغاز می شود و به مدت 7 تا 10 روز ادامه یافته و بعد از دو هفته بهبود می یابد .

2 . افسردگی پس از زایمان : نوع شدید تر از غم زایمان ، افسردگی پس از زایمان نامیده می شود ، که در 5 تا 25 درصد مادران مشاهده می شود . نشانه های ان شدید تر است و در هر زمانی از نخستین سال  پس از زیمان رخ می دهد .

خستگی مداوم ، لذت نبردن از زندگی ، احساس بی عاطفگی ، دوری کردن از خانواده ، نگران نبودن از وضعیت خود و بچه ، نداشتن میل جنسی ، احساس شدید شکست و نوسان های شدید خلقی ، از نشانه های این افسردگی است .

3 . فشار عصبی پس از ضربه روحی : این اختلال روانی در پی تولد بچه رخ می دهد . نشانه های این مشکل شبیه افسردگی پس از زایمان است ولی با یک حادثه دلخراش در گذشته مرتبط است . به عبارت دیگر به دنبال وضع حمل ، واقعه دل خراش فراموش شده در گذشته ،مجدد ظاهر می شود . مشاوره روانی در کم شدن فشار عصبی و بهبودیکمک می کند.

4 . جنون پس از زایمان : در مواردی نادر ، فرد ممکن است بعد از زایمان به نوع شدیدی از افسردگی بعد از زایمان که به آن جنون بعد از زایمان گفته می شود ،دچار شود .او ممکن است اعنال عجیب و غریبی انجام دهد ، چیزهای ببیند و یا بشنود که وجود ندارند و یک خطر برای خود و نوزاد محسوب شود . این حالت یک حالت اورژانسی بوده ؛ زیرا ممکن است به مرور بد تر شده و به خطری برای خودبیمار  ویا  دیگران بدل شود.

علل افسردگی پس از زایمان

علت واضحی برای افسردگی بعد از زایمان وجود ندارد . احتمال دارد که عوامل فیزیکی ، احساسی یا شیوه زندگی در بروز این حالت نقش ایفا کنند . تغییرات هورمونی ( کاهش شدید هورمون استروژن و پروژسترون که در طی بارداری افزایش پیدا می کند) ، تغییرات فیزیکی (مشکلات جسمی مانند درد بعد از عمل سزارین ، استراحت ناکافی ) ، تغییرات عاطفی ( کاهش اعتماد به نفس  ، احساس کاهش جذابیت ، احساس کاهش کنترل بر زندگی ، اضطراب ، انتظار یا شک غیر واقعی  در مورد مادر خوب بودن یا بچه خوب داشتن ) ، تغییرات اجتماعی ( منزوی شدن ) ، وقایع پر تنش زندگی ( سقط جنین قبلی ، از دست دادن مادر خوب ، مشکلات مالی ، فقدان حمایت از سوی همسر ، خانواده و دوستان ، مشکلات شیر دهی ، خستگی زیاد از مراقبت از نوزاد جدید یا چند بچه ، رویدادهای فشارزای اخیر از قبیل نقل مکان یا داغدیدگی ، تجربه قبلی افسردگی به ویژه افسردگی پس از زایمان ، پریشانی یا نا امیدی در خلال یک تولد آسیب زا ، مشلک یا خاتمه دادن به حاملگی قبلی ) همه و همه از جمله عواملی محسوب می شوند که می توانند این بیماری را ایجاد کنند .

 درمان 

دارو درمانی : دارو های ضد افسردگی دو هفته طول می کشد تا اثر خود را بگذارد .

درمان های روانشناختی و مشاوره ای  : یکی از روشهای موثر است .

درمان های حمایتی : با حمایت خانواده و دوستان افسردگی خفیف بهبود می یابد و در نوع شدید بستری در بیمارستان لازم است .

راههای پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان

مصرف میوه و ماهی و سبزی به دلیل داشتن امگا 3 ، ورزش که حدود 30دقیقه پیاده روی سریع بهترین اثر را دارد ، صحبت کردن با سایر مادران که امکان استفاده از تجربیات و هم فکری دیگران را فراهم می کند . حمایت عاطفی و اطلاعاتی ماما قبل از زایمان ، انجام زایمان طبیعی ( چون سزارین 2 برابر افسردگی پس از زایمان را بیشتر می کند .) از راههای پیشگیری موثر هستند.

نتیجه گیری

ارائه حمایت از سوی همسر ، خانواده و دوستان و ماما ، افسردگی پس از زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد .

افسردگی پس از زایمان هم مثل انواع دیگر افسردگی ، باعث ایجاد ابری از احساسات و افکار منفی در اطراف فرد ، در مورد دیدگاه او نسبت به خود ، اطرافیان ، شرایط و آینده اش می شود که برای یک زن درد آور است ، به خصوص در این زمان که زندگی شخصی باید سر شار از شادی باشد .

دانستن این تغییرات و مداخله در مورد نیازهای خاص زن حامله باعث بهبود حاملگی برای مادر و نوزاد وی می شود . مداخله موثر در طی حاملگی و ویزیت های دوران بارداری فرصت مناسبی برای تعیین زودرس نشانه ها است ، حمایت بجا می تواند این ابر ناامیدی را از بین ببرد و شادی و نشاط و امید را به فرد برگرداند.( 1)

((می توان درهنگام تصمیم به  بارداری با مراجعه به موقع و منظم به خانه های بهداشت و گرفتی مشاوره های  لازم از ماما های گرامی بارداری سالم و نوزاد سالم داشت .))

 

 

منبع : 

1 . فصلنامه بهورز – تابستان و پاییز 1393


نظرات کاربران:

   BHW در ۱۳۹۶/۰۲/۰۱ - ۲۰:۳۹:۲۴
hello!,I love your writing so much! proportion we keep in touch
extra about your post on AOL? I require a specialist in this house to solve my problem.

Maybe that's you! Having a look ahead to look you.

   manicure در ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۱۴:۴۲:۴۵
Wonderful items from you, man. I have be aware your stuff previous to and
you are just extremely fantastic. I really like what you have obtained right
here, certainly like what you're stating and the way in which through which
you are saying it. You make it entertaining and you continue to care for
to stay it smart. I cant wait to read far more from you.
This is actually a tremendous site.

   Boirway در ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۳۰:۳۲
http://fcialisj.com/ - cialis online cheap


نوشتن دیدگاه