روانشناس ابراهیم رجب پور

روانشناسی بالینی

اعتیاد

نوشته شده توسط: ابراهیم رجب پور در ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۵
دسته بندی:  روانشناسی بالینی» اعتیاد و مواد روان گردان

 

 

 

اعتیاد

 

 

تعریف: اعتیاد عبارت است از وابستگی جسمی و روانی یک فرد به سوءمصرف موادی که دراو اختلال روانی و رفتاری ایجاد می کند . اعتیاد یک معضل اجتماعی است چراکه تمامی ابعاد زندگی فرد را در جامعه تحت تاثیر قرار داده ،همانند بیماری های مسری از شخصی به شخصی دیگر سرایت می کند و پیامدهای مضر آن دامنگیر کل جامعه می گردد . به دلیل آسیب های فراوان روحی و جسمی اعتیاد و اثرات مخرب و زیان بار آن در جامعه ،آشنایی با مواد اعتیاد آور و نیز شیوه های درمانی بسیار ضروری به نظر می رسد .

 

 

معرفی انواع مواد اعتیاد آور .

 

1-مخدر یا اپیولیدها (مورفین – تریاک ،شیره،هروئین ،کراک ، ترامادول ، ... )

 

2-  مواد روانگردان شامل :

 

-حشیش(کانابیس –بنگ-ماری جوانا، ...)

 

- کوکائین

 

-محرک ها(اکس-شیشه و سایر ترکیبات آمفتامین )

 

-مواد توهم زا و فن سیکلیدین

 

* حشیش(THC)شایعترین ماده غیر قانونی مورد مصرف در جهان بوده وبه اشکال مختلف ازجمله تکه های جامد قهوه ای رنگ یا خرده برگ های گیاهی وجودداشته واغلب به سیگاراضافه وکشیده میشود .

 

* تریاک ماده ای است به رنگ قهوه ای روشن تا متمایل به سیاه و با قوام نیمه جامد که از گیاه خشخاش بدست می اید این ماده به شکل خوراکی یا استنشاقی و با ابزارهای مختلف مانند سیخ و سنجاق ،وافور و ... استفاده می شود .

 

*هروئین یک ماده مخدر بسیار قوی و به شکل گرد سفید رنگ می باشد و به صورت استنشاقی و یا تزریقی استفاده می شود .

 

*کراک اصل در واقع ترکیبی تغلیظ شده از کوکائین می باشد که با جوش شیرین ،مخمر و آب مخلوط شده است . اما آنچه در ایران به عنوان کراک توزیع می شود از ترکیبات هروئین تغلیظ شده می باشد .

 

* کوکائین از برگ گیاه کوکا بدست می آید . به شکل خوراکی ،انفیه و یا تزریقی استفاده می شود .مرکز تولید آن آمریکای لاتین بوده و در ایران کمیاب و گرانقیمت می باشد .

 

* اکس یا اکستازی جزو داروهای شیمیایی است که دارای خواص و اثر محرک و توهم زایی بوده  و به شکل قرص و کپسول تولید می شود .

 

* شیشه یا ICEیک ماده شیمیایی از ترکیبات مت امفتامین و با اثرات تحریکی شدید می باشد که به شکل پودر و کریستالی تولید شده وعموما به صورت خوراکی ، تزریقی و تدخین مصرف می گردد .

 

*توهم زاها گروهی از مواد شیمیایی می باشند که می توانند ناراحتی های فکری ، خلقی و ادراکی و رفتاری ایجاد نمایند و بسیار متنوع می باشند مانند LSD  ، کتامین ، فن سیکلیدین و ...

 

* ترامادول یک داروی ضد درد و مخدر می باشد که به اشکال قرص ، کپسول و دارو تولید می شود و اخیرا سوء مصرف آن بسیار رواج یافته است .

 

علائم:

 

اثرات مصرف مواد مخدر : احساس سرخوشی ، نئشه  ،خواب آلودگی ، بی اشتهایی ، یبوست، تاخیر در ارضاءوکاهش میل جنسی ،کندی ضریان قلب ، خارش،تغییرات شخصیتی و رفتاری .

 

علائم محرومیت از ماده مخدر : تمایل شدید به مصرف، بی قراری و بی خوابی ،درد عضلانی و مفصلی ،ریزش اشک و آبریزش بینی ،تعریق ،دلپیچه ،اسهال و استفراغ ،گشادی مردمک چشم ها و افزایش ضربان قلب .

 

علائم مسمومیت با مواد مخدر : (over dose) کاهش تنفس و ضربان قلب افت فشار خون –اختلال هوشیاری و اغماء ، تنگی مردمک چشم ها ، تشنج ،تکلم نامفهوم و ...

 

آثار مصرف مواد روانگردان: تحرک زیاد ، پرحرفی ،بی خوابی ، بی اشتهایی ،خشکی دهان و بینی ،گشادی مردمک ها ،افزایش نبض و فشار خون

 

این مواد به طور موقت حالاتی مانند احساس سرخوشی و رضایت ،عشق و اعتماد دیگران احساس افزایش انرژی و قدرت ایجاد می نماید که موجب تمایل به مصرف مجدد می شود ولی در مصرف طولانی منجر به اختلالات روانی رفتاری ،بدبینی ،پرخاشگر و در نهایت جنون و روانپریشی می گردد  .

 

علائم مسمومیت با مواد محرک : تحریک پذیری افزایش دمای بدن ، اختلالات ریتم قلبی توهمات ،تشنج و گاهی مرگ می باشد .

 

*درمان مسمومیت با مواد مخدر و محرک از اورژانس های پزشکی می باشد .

 

شیوه های درمانی

 

_مواد مخدر و اپیوئیدی

 

1-    داروهای جایگزین و پوشاننده علائم (آگونیست )مانند متادون

 

2-    سم زدایی تدریجی توسط دارو

 

3-سم زدایی فوق سریع (UROD)  یکی از مدرن ترین روشهای درمانی است که در این شیوه بیمار طی 6-4 ساعت بیهوشی توسط داروهای ضد مخدر و با سرعت بسیار زیاد ،تعداد و میزان حساسیت گیرنده های مخدر مغز به وضعیت طبیعی خود بازگردانیده می شود و علائم قطع مصرف و میل به مخدر کنترل می گردد .

 

بیمارانی که تحمل درد کشیدن و نیز درمان های طولانی مدت و نگهدارنده را ندارند معمولا از این شیوه استقبال می نمایند .

 

این مرکز افتخار دارد که به سرپرستی دکتر بختیاری بنیان گذار این روش درمانی در ایران بوده و در حال حاظر معتبرترین مرکز در کشور می باشد .

 

4- داروهای ضد مخدر و خنثی کننده (آنتاگونیست )مانند نالتروکسان ،که پس از انجام سم زدایی جهت کنترل وسوسه و پیشگیری از عود مجدد مصرف می شود .

 

درمان سوء مصرف مواد روانگردان) محرک، حشیش و توهم زا( دارویی بوده و درکنار آن از رفتار درمانی و شیوه های روانشناختی استفاده میشود و درمان به شیوه سم زدایی جایی ندارد . بنابر تشخیص پزشک ممکن است نیاز به بستری نمودن فرد باشد .

 

در کنار روشهایی ذکر شده درمان بیماری های روانپزشکی زمینه سازوعوارض روانی سوء مصرف مواد اعتیاد آورونیز استفاده از روان درمانی –رفتار درمانی مشاوره های فردی و گروهی و خانواده درمانی بسیار مفید و کمک کننده می باشد . چراکه اعتیاد تنها یک وابستگی جسمانی نیست بلکه ابعاد روانی و اجتماعی آن نیز باید مد نظر قرار گیرد .

 

 

 

** چه بیمارانی نیاز به بستری شدن دارند ؟ بیمارانی که در فاز افسردگی شدید هستند ، بیمارانی که احتمال میرود آسیب به خود و یا دیگران وارد نمایند و یا اخطار خودکشی دارند ،افراد شدیدا پرخاشگر و غیر قابل کنترل ،بیمارانی که همکاری خوبی برای درمان ندارند و داروهای خود را منظم مصرف نمی کنند ، کسانی که از حمایت عاطفی و خانوادگی  مناسبی برخوردار نیستند و از آنها به خوبی مراقبت نمی شود ، بیماران روانی که در وضعیت حاد بیماری خود بوده دچار اختلالات شدید خلقی و هیجانی ، یا هذیان و توهم هستند و ...

 

اصولا بیماران  جهت پاسخ مطلوب به درمان نیاز به فضای آرام و بدون تنش دارند و غالبا استرس های آنان در فضای خانواده تشدید می گردد . همچنین تحت نظر بودن و مراقبت های اصولی و علمی در یک مرکز درمانی و  ویزیت مداوم توسط پزشک موجب می شود تا اصولی و علمی در یک مرکز درمانی و درمان بیمار در زمان کوتاه تر و با نتیجه  بهتری انجام میگیرد .

 

 

 

منبع : مرکز اعصاب و روان و ترک اعتیاد دی

 


نظرات کاربران:

   manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۱۸:۲۷:۲۶
Hi there would you mind stating which blog platform you're using?
I'm going to start my own blog soon but I'm having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design seems different then most blogs
and I'm looking for something unique. P.S Apologies for getting off-topic but I
had to ask!

   BHW در ۱۳۹۶/۰۱/۱۵ - ۱۵:۲۵:۳۹
Great blog here! Also your web site loads up very fast! What host are you using?
Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded
up as fast as yours lol

   BHW در ۱۳۹۶/۰۲/۰۱ - ۲۱:۳۹:۵۳
Hi colleagues, its fantastic article about teachingand fully explained, keep it up
all the time.

   manicure در ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ - ۱۰:۰۳:۳۹
Howdy are using Wordpress for your blog platform?

I'm new to the blog world but I'm trying to get
started and create my own. Do you require any coding
expertise to make your own blog? Any help would be really appreciated!

   Leandro در ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۶:۲۵:۴۲
I used to be able to find good information from your articles.

   Sherrie در ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۶:۵۸:۲۳
Appreciation to my father who informed me concerning this website, this website is actually awesome.


نوشتن دیدگاه