روانشناس ابراهیم رجب پور

روانشناسی بالینی

تاریخچه بهداشت روانی

نوشته شده توسط: ابراهیم رجب پور در ۰۲ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۲
دسته بندی:  روانشناسی بالینی» سلامت روان

 

دید گاه ها و نظریه ها در مورد بهداشت روان

  ازنظر تاریخی کلیه دیدگاهها و نظریه های ارائه شده درمورد بهداشت روانی را می توان درسه گروه کلی جای داد.

اول ، دیدگاه هایی که به طورمستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر مدل پزشکی قرارداشت و دارند.این دسته از نظریات را می توان تحت عنوان کلی(دیدگاه گروهی) مطرح کرد .

   دوم ، نظریاتی که تحت تاثیر رویکرد انسان گرایی مطرح شده اند و اصولاٌ بر فردیت انسان تاکید می ورزند.این دسته از نظریات را می توان تحت عنوان کلی ( دیدگاه فردی ) مورد بررسی قرار داد.

   سوم ، نظریه هایی که کلاٌ جامعه و معضلات اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند و تحت عنوان کلی (دیدگاه اجتماعی ) قابل تجزیه و تحلیل هستند .

    دیدگاه گروهی شامل هسته اصلی نظریات مطرح در روانشناسی و روانپزشکی سنتی می شود . نظریه پردازی سنتی درباره شخصیت ، روان تحلیل گری و روش های سنجش ، در این گروه قرار می گیرد . برخی از پیش فرض ها عمده دیدگاه گروهی را می توان در چند مورد خلاصه کرد:

1_این که فرد بیمار ناتوان است و درمان بدون مداخله مستقیم وی امکان پذیر است.

2_این که بیماری های روانی و به طور کلی اکثر خصوصیات رفتاری و روانشناختی انسان مشخصاٌ قابل طبقه بندی است و در نتیجه بیماری ها و افراد مبتلا به بیماری را می توان در گروه های مشخص قرار داد.

3_چون که افراد را می توان در طبقات و دسته های مشترک قرار داد پس روش هایی که برای درمان یک بیماری خاص کاربرد دارد ، برای افراد مبتلا به آن بیماری نیز مشترک است .

4_هر چند ابعاد وجودی انسان به چند بعد جسمانی ، روانی و اجتماعی تقسیم می شود ولی تاکید اساسی بر بعد جسمانی است .  دیدگاه فردی در اصل به مخالفت دیدگاه گروهی بر خواسته است . دانشمندانی چون  مزلو و راجرز در پنجاه سال گذشته به فردیت انسان و نقش که خصوصیات منحصر به فرد انسان در شکل گیری معنای بیماری روانی ایفا می کنند تاکید ورزیده اند .

   این محققین اصرار دارند که اولاٌ انسان موجود ناتوانی نیست و قدرت تصمیم گیری و حق انتخاب در وی وجود دارد . اختلالات روانی به دلیل وجود ناتوانی یا ضعف در فرد نیست ، بلکه به دلیل نیازهای ارضاء نشده به وجود می آیند، ثانیاٌ ، پیروان دیدگاه فردی انسان را موجودی پویا و زندگی را هدفمند می بینند و اعتقاد دارند بیماری روانی واکنش فرد در مقابل باز داشته شدن از روند طبیعی رشد روانی و معنوی است .این در حالی است که تجربیات هر انسان منحصر به فرد است و طبقه بندی افراد بر حسب نوع بیماری ساده انگاری و نادیده گرفتن پیچیدگی ماهیت بشری محسوب     می شود در نتیجه باید تاکید به تجربیات منحصر به فرد انسان باشد و با توجه به نیازهای فردی برنامه ریزی شود .

   دیدگاه گروهی درباره تشخیص و درمان بیماری نمونه ای از فلسفه تاثیر بیولوژیک[1] است .

   فلسفه ای که کاهش گرایی و در نتیجه مدل پزشکی از مشخصات و ویژگی های آن هستند ، معتقدند این دیدگاه عوامل فیزیکی و بیولوژیکی را پایه هستی بشر می دانند و معتقدند که کلیه حالات ذهنی و فکری بشری زیر بنای ملکولی و سلولی دارد .

 پیروان دیدگاه اجتماعی مانند لینگ2 تحت تاثیر نهفته های ضد روانپزشکی3 با دیدگاه گروهی چنان شدید به مخالفت بر خاستند که اصلاٌ بیماری روانی را یک نابهنجاری قلمداد نمی کنند . و جامعه را بیمار و نابهنجار می بینند . این محققین بیشتر طرفدار فلسفه تاثیر فرهنگی1هستند، فلسفه ای علمی یا سیاسی که تفکر تاثیرات فیزیکی در بیماری روانی را رد می کند و بیماری را تنها یک بر چسب اجتماعی قبول دارد .برای مثال ، اسکیزوفرنی را یک بیماری با ماهیت مستقل در فرد نمی انگارد بلکه آن را یک تعریف اجتماعی فرهنگی یا حتی سیاسی قلمداد می کند . لینگ روانپزشک اسکاتلندی در کتاب خویشتن از هم گسیخته نیز اسکیزوفرنی را مجموعه ای از واکنش های طبیعی انسان نسبت به جامعه ای متعارض و بیمار می پندارد (راجرز،1980). 

 

گرد آورنده : ابراهیم رجب پور

منبع_ راجرز(1980) _ترجمه شهیدی . شهریار و حمدیه . مصطفی ، اصول و مبانی بهداشت روانی، موسسه انتشارات دانشگاه تهران ،1381.

 

 

 



[1]-Biological deter minism

2_Laing

3_Anti psychiatry

4-Cultural deter minism

 

 


نظرات کاربران:

   ریحانه در ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ - ۲۱:۵۷:۵۴
با عرض سلام و تشکر بابت مطلب خوبتان من خواهشی از شما داشتم اگر میشود کمی مطالب بیشتر راجع به سلامت روان مانند دیدگاهها عوامل ابعاد آن وهمچنین درباره ی تاریخچه شادکامی عوامل ابعاد و کلا همه چیز درمورد شادکامی در سایتتان بگذارید یا به آدرس ایمیلم بفرستید آخر من هرچی در مورد این موضوعات دنبال مطلب میگردم پیدا نمیکنم خیلی ممنون میشوم اگر هر چه زودتر جواب دهید برای پایان نامه ام احتیاج داشتم با تشکر فراوان

   BHW در ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۰۲:۴۲:۱۷
This piece of writing is truly a good one it helps new net visitors, who are wishing for
blogging.

   manicure در ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ - ۱۶:۲۹:۲۴
Good day I am so grateful I found your site, I really found you by accident,
while I was looking on Yahoo for something else,
Nonetheless I am here now and would just like
to say thank you for a tremendous post and a all round interesting blog (I also love the theme/design),
I don’t have time to go through it all at the moment but I have bookmarked
it and also included your RSS feeds, so when I have
time I will be back to read a lot more, Please do keep up the excellent jo.

   Armando در ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۱:۴۵:۰۱
What's up, every time i used to check website posts here in the early hours in the morning, since
i like to learn more and more.

   Juan در ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۰:۴۶:۰۸
Asking questions are truly nice thing if you are not understanding anything totally,
except this piece of writing gives nice understanding even.

   Bryant در ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۶:۳۲:۱۵
I couldn't refrain from commenting. Very well written!

   Loren در ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۶:۱۴:۲۸
Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am encountering issues with your RSS.
I don't know the reason why I can't join it. Is there anybody else getting
identical RSS issues? Anyone that knows the answer will
you kindly respond? Thanx!!

   Flynn در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۲۲:۵۵:۵۳
Hello colleagues, how is the whole thing, and what you would like to say about this post, in my view its in fact remarkable designed for me.

   Josephine در ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۸:۳۸:۱۳
Thanks in support of sharing such a pleasant opinion, post is
fastidious, thats why i have read it entirely


نوشتن دیدگاه